EN què EM POT AFECTAR LA CAIXA NEGRA AUTOMOTRIU EN EL MEU VEHICLE PARTICULAR.
Paco amb el seu cotxe nou d'alta gamma, circulava per la N II, de matinada, prà cticament només en la carretera, a una velocitat una mica elevada, creuant poblacions, però sense reduir velocitat a gratcient que en aquesta zona no hi ha radars fixos ni mòbils, per això estava molt tranquil, ja que era prà cticament impossible que fos detectat el seu excés de velocitat.
En girar una rotonda, veu un centelleig blau i li dóna l'alt una patrulla de la Guà rdia Civil de Trà nsit, en l'alt policial, li sol·liciten la realització de test de detecció d'alcohol i substà ncies psicotròpiques i drogues, després d'uns segons tibants, el resultat de les proves de detecció dóna negatiu en consums prohibits. Paco se sent fora de perill, però l'agent es connecta mitjançant IoT amb la caixa negra del vehicle nou de Paco, i una vegada realitzada la lectura...el nostre amic Paco acaba detingut per un presumpte delicte contra la seguretat del Trà nsit, dels tipificats en el Codi Penal... Què ha passat?
Perquè molt senzill, la tecnologia d'enregistrament de dades d'activitat dels automòbils ha anat evolucionant del molt bà sic EDR (Event Data Recorder) on només es capten elements bà sic de consums i dades tècniques de motor, com ara pressions, temperatures, però les noves capacitats i necessitats del cotxe autònom no ha portat al DSSAD (Sistema d'emmagatzematge de dades per a conducció automatitzada) on es recullen trajectòries, motors, etc o en futures versions avançades on ja es permet incorporar caixes negres automotrius en tots els vehicles privats i interconnectar-se mitjançant tecnologia IoT, mitjançant IP i fins i tot mitjançant RFID, podent-se realitzar en temps real lectures de velocitats, trajectòries GPS, dades d'activitat de motor, etc.
En l'actualitat només els tallers tenen accés a la CPU o unitat de processament o al EDR, mitjançant el connector d'enllaç de diagnòstic (DLC), aquestes connexions limitades i verticals exclusives del taller, és previsible que en molt breu puguin ser en lÃnia mitjançant tecnologia IoT via IP i connexió 5G, sense necessitar contacte fÃsic amb el vehicle.
En aquest sentit i donat el caire que tenen les diferents autoritats de control en matèria de Seguretat Vià ria i les lÃnies mestres marcada per la UE, aquesta clar que es vol accidents zero, i una de les eines que dotaran als agents encarregats de regulació i control del trà nsit serà sens dubte és l'accés directe a la DSSAD, tant per a recerca d'accidents com per a supervisió i vigilà ncia del trà nsit.
El pas de l'accés del taller a la unitat policial en carretera és summament senzill donat l'estat de la tècnica de IoT vinculada al 4G i 5G.
En matèria de protecció de dades, aquest dispositiu DSSAD o les versions futures més avançades, poden tenir repercussions molt severes en matèria de protecció de dades de carà cter personal, ja que les dades d'activitat del vehicle poden ser vinculats a una persona fÃsica identificada i identificable, i aquestes dades poden incloure excessos de velocitat, sortides de via, etc, i en alguns casos més extrems poguessin tenir severes repercussions penals, i fins i tot ens pot indicar l'existència d'un accident greu (p.e. reducció instantà nia de la velocitat del vehicle, per exemple per un impacte contra un arbre per una sortida de via en una autopista...)
La Direcció General de Trà nsit, aquesta buscant fa temps la reducció de la velocitat dels vehicles en la via com la millor eina per a baixar els accidents greus. L'existència d'una “caixa negra†en els nostres vehicles pot comportar que les autoritats puguin accedir a la nostra activitat com a conductors, sent el nostre propi vehicle el principal testimoni de cà rrec en el cas d'infracció administrativa o penal per excés de velocitat.
També cal tenir en compte, que Internet of Things, o Internet de les coses (IoT) , pot fer que el vehicle, la via , els fabricants, les autoritats i altres operadors estiguin interconnectats en temps real. És evident que aquestes interconnexions comporten un gran volum de dades, de summe interès per als diferents operadors de la mobilitat, ja que l'aplicació de la Intel·ligència Artificial (IA) pot aportar prediccions i prospectives de summe interès, tant per a fabricants, autoritats de control de mobilitat, companyies d'assegurances, etc. com per a les autoritats de control del trà nsit, tant locals, autonòmiques i estatals.
Sens dubte la “caixa negra†interconnectada mitjançant IoT, pot ser un element d'ajuda i suport tant en la recerca d'accidents com per a l'anà lisi i regulació de la mobilitat, però és evident que aquestes accions de supervisió i control hauran de ser tamisades i ajustades a la normativa de privacitat aplicable a cada moment, especialment el RGPD i la LOPDGDD.
.Ho veurem en un temps, estarem a l'espera i us tindrem informats.
Salutacions.