ATGroup - We know what we do.

Últimes Notícies

PLA DE PREVENCIÓ DEL FRAU PER A AJUNTAMENTS, UNA EXIGÈNCIA PER Al COBRAMENT DELS FONS PRTR-UE?

El PLA DE RECUPERACIÓ, TRANSFORMACIÓ I RESILENCIA (*PRTR) DE L'O.E. és l'instrument creat per a mitigar els impactes de la pandèmia COVID-19.

En efecte, els fons que vindran de la UE en concepte del *PRTR (Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell pel qual s'estableix un Mecanisme de Recuperació i Resiliència) , no seran fàcils d'obtenir, ja que la reticència dels països del Nord d'Europa a donar quantitats importants de diners a fons perduts als països de sud d'Europa ha afegit noves regles amb la finalitat de limitar i delimitar en tot el possibles aquesta aportació, especialment quan es tracta d'aquestes partides a fons perdut.

En aquest sentit, el tràmits administratius i de control són especialment durs, exigint la implantació efectiva en cada projecte *bonificable d'un rigorós sistema de gestió mitjançant la fixació de fites i esdeveniments, amb punts de control periòdics i reportis continus a la superioritat sobre desviacions sobre el cronograma fixat (Ordre *HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i format de la informació a proporcionar per les Entitats del Sector Públic Estatal, Autonòmic i Local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència).

En tot cas, l'esmentat Sistema de Gestió implantat en els fons derivats del *PRTR, està orientat a definir, planificar, executar, seguir i controlar els projectes i subprojectes que formin part del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Una dels elements estrella de l'esmentat sistema de gestió proposat és el «Pla de mesures antifrau», el qual haurà de complir els següents requeriments mínims:

 a) Aprovació per l'entitat *decisora o executora, en un termini inferior a 90 dies des de l'entrada en vigor de la present Ordre o, en el seu cas, des que es tingui coneixement de la participació en l'execució del *PRTR.

 b) Estructurar les mesures antifrau de manera proporcionada i entorn dels quatre elements clau del denominat «cicle antifrau»: prevenció, detecció, correcció i persecució.

 c) Preveure la realització, per l'entitat de què es tracti, d'una avaluació del risc, impacte i probabilitat de risc de frau en els processos clau de l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i la seva revisió periòdica, biennal o anual segons el risc de frau i, en tot cas, quan s'hagi detectat algun cas de frau o hi hagi canvis significatius en els procediments o en el personal.

 d) Definir mesures preventives adequades i proporcionades, ajustades a les situacions concretes, per a reduir el risc residual de frau a un nivell acceptable.

 e) Preveure l'existència de mesures de detecció ajustades als senyals d'alerta i definir el procediment per a la seva aplicació efectiva.

 f) Definir les mesures correctives pertinents quan es detecta un cas sospitós de frau, amb mecanismes clars de comunicació de les sospites de frau.

 g) Establir processos adequats per al seguiment dels casos sospitosos de frau i la corresponent recuperació dels Fons de la UE gastats fraudulentament.

 h) Definir procediments de seguiment per a revisar els processos, procediments i controls relacionats amb el frau efectiu o potencial, que es transmeten a la corresponent revisió de l'avaluació del risc de frau.

 i) Específicament, definir procediments relatius a la prevenció i correcció de situacions de conflictes d'interès conforme al que s'estableix en els apartats 1 i 2 de l'article 61 del Reglament Financer de la UE. En particular, haurà d'establir-se com a obligatòria la subscripció d'una *DACI pels qui participin en els procediments d'execució del *PRTR, la comunicació al superior jeràrquic de l'existència de qualsevol potencial conflicte d'interessos i l'adopció per aquest de la decisió que, en cada cas, correspongui.

En tot cas l'esmentada norma exigeix una certa independència en l'auditoria i implementació d'aquest Pla Antifrau, tenint especial rellevància la no existència de conflicte d'interessos entre l'organització interna o externa que proposa les mesures antifrau i l'Administració Local que haurà d'implantar el mateix.

Segons la Secretària General de Fons Europeus, el Pla inclou disposicions relatives a mesures per a prevenir, detectar i corregir la corrupció, el frau i els conflictes d'interessos en la utilització dels fons proporcionats en el marc d'aquest Reglament, per a evitar el doble finançament, així com per a garantir el ple respecte a la normativa reguladora de les Ajudes d'Estat.

Per tant, no és gens recomanable que sigui l'empresa o el departament que s'encarrega de gestionar l'arribada i supervisió de les ajudes públiques el que sigui l'encarregat del desenvolupament i implementació de l'esmentat Pla Antifrau. També convé destacar la necessitat d'implicació de les més altes instàncies de l'Administració on es pretengui implantar el Pla Antifrau, ja que en tot moment haurà de ser validat i confirmat, si pretenem complir fefaentment amb l'exposat en la norma.

o.

Finalment, no ens cansarem de recomanar la intervenció del Delegat de Protecció de Dades de l'organització en tota la gestió de donar resposta al trasllat de l'AEPD, sent el *DPD l'interlocutor natural amb l'autoritat de control i el professional qualificat per a assessorar i coordinar tot el procés de resposta a les denúncies interposades (art. 37 *RGPD).

Us continuarem informant.

Una salutació.
--
Jorge Ortega

30 d'novembre del 2021