ATGroup - We know what we do.

Últimes Notícies

QUÈ HE DE FER PER A QUE NO EM ROBIN LA IDENTITAT?

SI DONO LA MEVA IDENTITAT A QUI NO DEC, LES CONSEQÃœÈNCIES PODEN SER MOLT DOLOROSES, EN ALGUNS CASOS POT SIGNIFICAR L'INICI DELS MALSONS, D'AQUESTES QUE NO SEMBLEN QUE S'ACABIN MAI...

En els últims mesos ens estem trobant amb un preocupant augment de les consultes que rebem en el despatx sobre robatoris d'identitat de clients i coneguts.

La realitat és que la digitalització de serveis bancaris i de mitjans de pagament a supòsit una gran oportunitat per als amics de l'aliè, generant nous modus operendis per a cometre delictes dels de sempre com són les estafes i fraus.

Tots en un moment de descuit hem baixat la guàrdia i hem lliurat una documentació o una informació a un tercer que li pressuposem formalitat i garantia, però que no hem contrastat, ja sigui en temes de comerç electrònic, la compravenda de vehicles o immobles o fins i tot la candidatura a algun lloc de treball.

Existeixen innombrables ocasions en les quals lliurem la nostra còpia de DNI i la resta de les dades personals sense massa o cap pregunta. Per sort, en la majoria de les ocasions es tracten d'operadors honestos i l'aportació de documentació no tenen més transcendència que la bona fi de l'operació. Però en alguna ocasió la cosa es pot complicar, especialment si les nostres dades i la nostra documentació cau en mans dels professions de la suplantació.

En efecte, aquests professionals són especialistes a simular entorns digitals d'operadors amb garanties, fent-se passar per empreses reconegudes, per tercers identificats, etc. Tot això amb la finalitat de generar confiança i obtenir allò tan preuat que caminen buscant: la nostra identitat.

Però per a què serveix la meva identitat? què poden fer amb ella? , històricament hi ha un tipus de frau molt conegut que consistia a sol·licitar crèdits personals sobre la base d'un DNI robat o “distret” , normalment no solien ser crèdits bancaris sinó crèdits al consum tramitats per financeres, que històricament no han estat tan picalloses amb la identificació del seu client final com la banca, confiant en el gestor del crèdit (normalment el venedor del ben comprat fraudulentament) fos diligent i comprovarà que el seu client corresponia amb la documentació aportada.

La realitat era que la pobra víctima rebia una notificació que estava en una llista de morosos i tènia un munt de crèdits pendents per consum de coses que ni coneixia ni havia comprat.

En l'actualitat, aquest tipus de frau es segueix donant, però corregit i augmentat amb l irrupció del comerç electrònic, tant B2C com B2B. És a dir, entre empreses i entre empreses i particulars. Per exemple, hem detectat que algun comprador d'una coneguda web de venda de segona mà sol·licita abans de realitzar el pagament que se li enviï còpia del DNI del venedor “com a garantia” dels diners que ingressarà...és evident que es tracta d'un possible parany ja que existeixen mètodes més senzills i assegurances de garantir el cobrament en la mateixa aplicació.

Comptat i debatut, les nostres recomanacions per a evitar aquest tipus de situacions són:

  1. No lliurar les nostres dades personals ni documents algun a desconeguts
  2. Denunciar de manera immediata a la més mínima sospita de frau.
  3. En cas de ser una entitat bancària o financera, denunciar el possible frau davant el COMPLIANCE OFFICER, o oficial de cumpliment normatiu.
  4. No deixar sense control ni a tercers el nostre mòbil, pc etc.
  5. Canviar sovint les contrasenyes.
  6. No connectar el nostre dispositiu a xarxes Wi-Fi desconegudes especialment en aeroports, estacions i centres de gran afluència de persones.
  7. No connectar el mòbil a dispositius de càrrega públics sense garanties.
  8. No contestar ni clicar en els enllaços de correus electrònics sospitosos.
  9. Atendre els requeriments de jutjats, policia o fiscalia de manera diligent i amb ajuda professional.
  10. Reclamar danys i perjudicis a les entitats que per la seva falta de diligència en el control d'identitats ens hagin ocasionat un mal o un perjudici.
En tot cas, la nostra recomanació passa per una correcta gestió de la incidència sent la diligència i l'actuació primerenca una de les poques eines que ens queden davant l'eventualitat del robatori d'identitat.

En aquest punt, també ens agradaria destacar que a vegades els delinqüents utilitzen com a tapadora empreses perfectament legitimes i honrades, desconeixedores de les accions fraudulentes que realitzen tercers amb el seu nom. En aquest cas, la nostra recomanació és que les empreses siguin extremadament proactives tant en les seves auditories de COMPLIANCE, com en la reacció de recerca i posada en coneixement de l'autoritat judicial qualsevol circumstància que pogués ser susceptible de delicte.

En cas contrari, l'empresa i els seus directius podran tenir responsabilitats legals, i en alguns casos més extrems, fins i tot penals.

Finalment, com sempre, quedem a la vostra disposició per a qualsevol dubte o consulta sobre aquest tema o algun altre que sigui del vostre interès.
Us continuarem informant.
Una salutació.
--
Jorge Ortega

1 d'febrer del 2022